SINT-GILLIS-WAAS. De oversteekplaats aan het kruispunt van de Kronenhoekstraat, Kerkstraat en Stationstraat is volgens N-VA Sint-Gillis-Waas te gevaarlijk. Vooral wanneer er grote voertuigen zoals een bus voor het rode licht staan te wachten, is het voor het achterliggende verkeer niet zichtbaar of er voetgangers oversteken. 

"Ik heb het zelf al een aantal keren meegemaakt wanneer ik onze dochter naar school breng", vertelt Filip D’Hondt (N-VA), "Wanneer een lijnbus aan de bushalte op de hoek van de Kronenhoekstraat stilstaat terwijl er passagiers op- en afstappen, halen auto’s komende van de kronenhoekstraat en rijdend richting de kerk van Sint-Gillis-Waas die bus links in.  Het verkeerslicht op de hoek van de straat is door de stilstaande bus echter niet zichtbaar voor die achterliggende auto’s.  Als het verkeerslicht voor de auto’s rood is,  is er een tijdsperiode waarin de voetganger op de oversteekplaats groen licht hebben.  Die gaan er dus vanuit veilig over te steken, waarbij auto’s plots van achter de bus plots opduiken op het zebrapad.  Regelmatig zie je daar voetgangs op de laatste moment wegspringen"

Om het probleem op te lossen, stelt N-VA voor om ofwel de bushalte te verplaatsen of om een extra verkeerslicht te plaatsen aan de kant van De Klimop richting Kronenhoekstraat. "Op die manier ziet het verkeer achter de bus dit nieuwe verkeerslicht en worden ze tegengehouden om de bus voorbij te rijden en voetgangers in gevaar te brengen.  Op die manier kan er bij rondrijden ook effectief beboet worden zonder dat men het excuus kan gebruiken dat het verkeerslicht niet zichtbaar was.  Eventueel kan ook nog een bijkomend een overhangend verkeerslicht overwogen worden", licht Vlaams Parlementslid en gemeenteraadslid Koen Daniëls de voorstellen toe.   

intelligente regeling

"Als er dan toch aan de verkeerslichten wordt gewerkt, kan in een keer een systeem worden geïnstalleerd zodat men op verkeersluwe momenten niet stilstaat voor rood in de Kerkstraat als er geen verkeer van de andere richting komt.  Dit is nu wel het geval  en geeft aanleiding tot roodrijden", gaat Daniëls verder,  "De Kronenhoekstraat en Kerkstraat lenen zich trouwens ook voor trajectcontrole, waardoor we snelheidsduivels door onze dorpskern kunnen aanpakken". (mb)