SINT-NIKLAAS. Plastic Attack Waasland won zaterdagavond de Harteklop Publieksprijs. Het initiatief van Chris Wauman en Debby Burssens kreeg bij een online verkiezing de meeste stemmen.  De Plastic Attack-beweging strijdt in meer dan dertig landen tegen wegwerplastic. Pastic Attack Waasland voerde in 2018 aan verschillende supermarkten in Sint-Niklaas ludieke acties waarbij verpakkingen aan de winkel werden terugbezorgd om de problematiek van wegwerpplastic aan te kaarten. De volgende actie is gepland op zaterdag 4 mei.

"Deze prijs moedigt ons aan om de strijd verder te zetten, want zowel de overheden als de supermarkten moeten dringend komaf maken met het vele wegwerpplastic.", zegt Celine Van Namen namens Plastic Attack Waasland, "Tijdens een Plastic Attack laten consumenten alle overbodige (plastic) verpakkingen in de supermarkt achter, een wettelijk recht in België. Hiermee willen we enerzijds consumenten sensibiliseren en anderzijds zowel producenten als politici tot actie aanzetten. En met succes want de Europese Unie kondigde in december 2018 een verbod aan op bepaalde wegwerpplastic, zoals rietjes, in 2021 en de invoering van statiegeld in 2025."

Sociale kruidenier De Springplank en de BBTK-militanten van Lidl, die na een staking en het sluiten van het depot in Sint-Niklaas een sociaal akkoord afdwongen, eindigden op de tweede en derde plaats voor  de Harteklop-publieksprijs. (mb)